Vista i oïda

Sempre he cregut que la música és important per acompanyar la lectura.
Hi ha texts, amb el seu fragment especial...

Siempre he creido que la música es importante para acompañar la lectura.
Hay textos, con su fragmento especial...

diumenge, 25 de maig del 2008

Plorem poc i, tot sovint, riem menys encara

(Em segueix agradant tant aquesta veu irreverent que té en Robert Smith i la frescura de la cançó!
Si és que era un ginyapo quan la cantava: The Cure a canaltrans)



Plorem poc i riem menys encara.

Jo tinc sort, visc en una comunitat on la mandíbula sol moure's sovint, ric moltíssim, per bajanades i fins i tot de coses serioses, per la política municipal, de la de l'oposició, dels que mirem, dels que ens miren, de la fila que fem quan protestem, de la que fem quan no protestem, dels comentaris, perquè ens diem el nom del gos per coses que no venen al cas i, a sobre, després ens ho expliquem, perquè ens coneixem tots i no ens coneixem gens en realitat i els malentesos fan que t'acabis confonent i t'hagis de riure fins i tot de la teva ombra...

De tant en tant rebo a la bústia una cartolina que m'anuncia qui s'ha mort al poble, confesso que no és que rigui, però no deixo de pensar que és curiós. Així saps que la iaeta de cal Pepet, que era la tieta de la Pepeta, la sogra de la Marieta, mare de'n Josepet ha traspassat i et quedes una mica feta pols. Ara ja estic acostumada, però al principi, em xocava, certament. A més, dia sí, dia no, en rebia una i és clar vaig començar a sospitar si aquí hi passava alguna cosa extraordinària.

Des de casa escolto sorolls estranys com les cançons que la veïna posa del Manolo Escolar i que canta a tot drap des del pati o els que al principi tenia dificultats per identificar d'un petit gimnàs d'un altre conciutadà, als que ja m'he acostumat i que ja m'indiquen que són mitja tarda, ara m'estranya el dia que no ho fa i els enyoro, o els suaus acords del piano de la professora de música o el so dels dissabtes al matí de la pilota de bàsquet del veí adolescent , també se quan l'altre senyora del carrer del darrere rep la visita de la seva neboda petita . A vegades em sorprenc amb el so dels trens quan de lluny, de molt lluny, estant asseguda tranquil·la sento, de sobte, el sobresalt de la remor: "meeeeec, piupiiiii" i endevinant que passa el tren de càrrega de les 00:50 h per l'estació del poble. Al·lucino perquè és com de western, no s'acaba mai, és com de "300.000.000" de vagons, com diu el meu fill (a qui el 300.000.000 deu ser l'equivalent a "tropocientosmil" i ell el suma al darrere del nombre que vol).

Ara, tot just fa un mes que en sortir al meu carrer em somric perquè al llarg de les voreres hi ha una activitat inusitada. De sobte tots els meus veïns s'han posat a fer reformes: obres a les tanques del jardí, obres al garaig, obres a la cuina, obres al terra o han aixecat el sòl de l'entrada, del darrera, construeixen porxos, destrueixen porxos, tanquen entrades o hi afegeixen façana... És com si un paràsit extraterrestre anomenat Monopoli-faci-reformes-a-totes-les-seves-cases s'hagués apoderat dels benvolguts cohabitants de població.

És estrany, però de tant en tant, aquestes coses els hi passen alhora. L'any passat van ser les instal·lacions de descalsificadors per l'aigua. Va ser com unes febres tropicals estranyes. I l'any anterior les alarmes... Contínuament veies operaris de companyies a munt i avall traginant objectes estrambòtics que anaven ficant dins de les cases... Durant l'afer de les alarmes observava, és clar, que pujaven escales, fixaven cables i tots al mateix temps. En fi, un cacau de pols, de sorolls, de gent just abans de l'estiu...

Així que no ho puc evitar, em peto. Me'n ric. M'ho passo bé. La gent va fent i va vivint. Veig que va a volades, com jo. Fa coses diferents però va a cops d'acció i afició, cadascú al seu estil. Al bon temps, apa! a fer obres! Què no plou, doncs arraso el jardí! Què m'avorreixo, reformo la cuina! I alè, anar vivint, que són dos dies...

La gent té ganes de ser feliç, de passar-s'ho bé, de gaudir d'una estona de distensió, no vol problemes ni tristeses. Com ahir per exemple, que em vaig passar la tarda rient, vaig riure com una bleda mentre mullava una veïna amb un got d'aigua i més tard posava la cara dins d'un cubell de líquid brut d'altres cares per treure un caramel. Després, per sopar, encara vaig riure més i avui... Avui estic com una Reina!

Visca la Reina!

I avui no permeto que se'm passegin per aquí republicans a xafar-me la jornada de reinona.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
(¡Me sigue gustando tanto la voz irreverente de Robert Smith y la frescura de la canción!
Si es que era un giñapo cuando la cantaba: The Cure en Canaltrans)

Los chicos no lloran, ay, ahora, últimamente, las chicas tampoco...


Lloramos poco y nos reímos menos aún

Yo tengo suerte, vivo en una comunidad donde la mandíbula suele moverse a menudo, rió muchísimo, por tonterías y hasta de cosas serias, por la política municipal, por la de la oposición, de los que miramos, de los que nos miran, de la pinta que hacemos cuando protestamos, de la que hacemos cuando no protestamos, de los comentarios, porqué nos llamamos por el nombre del cerdo por cosas que no vienen al caso y, encima, después nos lo explicamos a la cara, porqué nos conocemos todos y no nos conocemos nada en realidad y los malentendidos hacen que acabemos confundiéndonos y tengamos que reírnos hasta de nuestra propia sombra.

De tanto en tanto recibo en mi buzón un tarjetón que me anuncia quién se ha muerto en el pueblo, confieso que no es que me ría, pero no dejo de pensar que es curioso. Así se que la abuela de Casa Pepo, que era la tía de Lola, la suegra de Marieta, madre de Josepet ha traspasado y me quedo un poco perjudicada y hecha polvo. Además, día sí, día también, me llega una y, claro, hace tiempo empecé a sospechar si aquí pasaba alguna cosa extraordinaria.

Desde mi casa oigo ruidos extraños como las canciones que la vecina pone de Manolo Escobar y que canta a todo trapo en el patio o los que al principio tenía dificultades para identificar de un pequeño y particular gimnasio de otro conciudadano a los que ya me he acostumbrado y que me indican que es media tarde, que ahora me extraña el día que no los oigo y los añoro o los suaves acordes del piano de la profesora de música o el sonido de sábado por la mañana de la pelota de básquet del vecino adolescente, también se cuando la señora, la de la calle de atrás, recibe visita de su pequeña sobrina. A veces, me sorprendo con el sonido lejano de los trenes cuando desde lejos, muy lejos, estando sentada tranquilamente me sorprende su eco: "meeeec, piupiiii" y adivino que pasa el tren de carga de las 00:50 h por la estación. Alucino porqué es cómo de western, no se acaba nunca, es cómo de "300.000.000" de vagones, como dice mi hijo (a quién el 300.000.000 le debe parecer el equivalente a "tropocientosmil").

Ahora, justo hace un mes, al salir a mi calle me sonrío porqué a lo largo de las aceras hay una actividad inusitada. De repente todos mis vecinos se han puesto a hacer reformas: obras en las vallas del jardín, obras en el garaje, obras en la cocina, obras en el suelo o han levantado la entrada o la parte de atrás, construyen o destruyen porches, cierran entradas o añaden fachada... Es cómo si un parásito extraterrestre llamado Monopoli-haga-reformas-en-todas-sus-casas se hubiese apoderado de los queridos cohabitantes de población.

Es extraño, pero de tanto en tanto, estas cosas les pasan a la vez. El año pasado fueron las instalaciones de descalsificadores para el agua. Fueron cómo unas fiebres tropicales extrañas. Y el año anterior las alarmas... continuamente veía operarios de compañías arriba y abajo acarreando objetos estrambóticos que metían dentro de las casas... Durante el caso de las alarmas observaba, está claro, que subían escaleras, fijaban cables y todos al mismo tiempo. En fin, un cacao de polvo, de ruidos, de gente justo antes del verano.

Así que no lo puedo evitar, me parto. Me río. Me lo paso bien. La gente va haciendo y va viviendo. Viendo que va a voladas, cómo yo. Hace cosas diferentes pero va a golpes de acción y de afición, cada uno en su estilo. Al buen tiempo, ¡venga! ¡Vamos a hacer obras! Que no llueve, pues arraso el jardín, qué me aburro, reformo la cocina. Y ¡alé!, a continuar viviendo, que son dos días...

Y la gente tiene ganas de ser feliz, de pasárselo bien, de gozar de un rato de distensión, no quiere problemas ni tristezas. Cómo ayer por ejemplo, que me pasé la tarde riendo, me reí cómo una tonta mientras mojaba una vecina con un vaso de agua y más tarde ponía la cara dentro de un cubo de líquido sucio de otras caras para sacar un caramelo. Después, para cenar, todavía me reí más y hoy... ¡Hoy estoy cómo una Reina!

¡Viva la Reina!

Y hoy, por un día, no permito que se me paseen por aquí republicanos a chafarme la jornada de reinona.